کاربران گرامی به وبلاگ معلمان زبان گیلان دوره اول متوسطه خوش آمدید چگونه در یادگیرندگان زبان ایجاد انگیزه کنیم؟

ایجاد انگیزه در داخل کلاس

پیش از این معلمین مجبوربودند با استفاده از ترفند های مختلف کلاس را اداره و به ایجاد انگیزه در بچه ها بپردازند . Alex Reinold   به بررسی این رویکرد ها با دو دیدگاه متفاوت می پردازد1.

الف) یاد گیری باید  همراه با تفنن و سرگرمی باشد و مشکلات انگیزشی ایجاد شده باید به کمک معلم به یک فعالیت لذت بخش تبدیل شود نه یک کار طاقت فرسا .

ب) فعالیت های مدرسه کسل کننده و بدون پاداش هستند ، بنابراین ما باید پاداش و تنبیه را به صورت باز خورد و نتیجه کار قرار دهیم تا دانش آموزان با فعالیت های به اصطلاح سخت عادت کنند . تشویق و تنبیه متعادل جزء لاینفک فرآیند آموزش هستند ، اما تنها ابزار های کاربردی معلم نیستند .

Alfred Corson  معتقد است 2 که استراتژی های انگیزشی مؤثر دارای طیف و دامنه های زیادی هستند که محال است هیچ کدام از آنها کاربرد نداشته باشند .اما مسئله اصلی طراحی قالب استراتژی های انگیزشی ، نحوه تصمیم گیری درباره سازماندهی آنها در قالب های جداگانه می باشد. طبقه بندی زیر بر مبنای مدل آلفرد3 می باشد :

      ×         ایجاد شرایط اصلی انگیزشی که شامل تنظیم استراتژی های انگیزشی مورد استفاده می باشد .

      ×         حفاظت و باقی نگهداشتن حالت انگیزشی ایجاد شده که در ایجاد فعالیت نقش مستقیم دارد.

      ×         تقویت اعتماد به نفس

 

قبل از تلاش برای ایجاد انگیزه پیش شرایطی لازم است که باید فراهم شوند از جمله :

الف) رفتار مناسب و ساز گاری معلم و دانش آموز

ب) ایجاد یک فضای مطلوب و حمایتی در کلاس

رفتار مناسب و سازگاری خوب معلم و شاگرد

هر فعلی که از معلم سر می زند ، یک تأثیر انگیزشی و سازنده روی دانش آموزان دارد. به عبارت دیگر ، رفتار معلم یک ابزار قدرتمند انگیزشی است .تأثیر گفتار معلم چند برابر گفتار عادی است و یک سازگاری خاصی بین رفتار معلم و دانش آموزان وجود دارد که دانش آموزان را به اجرای وظایف مکلف می کند.

Cobb Horst   معتقد است یک شاه کلید برای ایجاد رابطه صادقانه و ایجاد احترام ،‌صحبت کردن معلم با یاد گیرندگان می باشد.این اعتماد منجر به ایجاد هیجان در 
دانش آموزان می شود . در هر حال ، معلم های با انگیزه از یک تعهد خاصی بهره 
می برند و با روش های کلامی و غیر کلامی راه را به یاد گیرندگان نشان می دهند.

فضای مطلوب و حمایتی کلاس

همان طورکه می دانیم فضای نا مطلوب در کلاس می تواند فر آیند آموزشی را مختل سازد و انگیزه را در یاد گیرندگان از بین ببرد . در عوض در کلاسی که بچه به راحتی حرف می زنند و از مسخره شدن هراسی ندارند ،‌به بالاترین سطح از انگیزه می رسند.برای ایجاد انگیزه ،‌دانش آموزان  به خلق موقعیت ، تشویق مداوم و حمایت نیازدارند.

ایجاد انگیزه در خارج کلاس

افزایش و ایجاد انگیزه برای یادگیری زبان انگلیسی ، یک فاکتور مهم محسوب می شود.در این تکنیک ها و شیوه های افزایش انگیزه را  در خارج از کلاس بررسی می کنیم.

افزایش میزان هدف مداری یادگیرندگان

در یک کلاس معمولی اکثر شرکت کنندگان ،‌هدف از شرکت در کلاس درس را نمی دانند .این هدف از سوی برنامه ریزان خارج از کلاس(معلم یا برنامه آموزشی ) طراحی شده است و ممکن است با نظر یادگیرندگان همخوانی نداشته باشد.بنابراین بهتر میزان هدف مداری در یادگیرندگان زیاد شود و تلاش شود گروه به یک هدف رسمی دست یابد.این هدف زمانی محقق خواهد شد که به دانش آموزان اجازه داده شود تا نظرات شخصی خود را به راحتی عنوان کنند و به یک عقیده واحد گروهی برسند.

شفاف سازی برنامه آموزشی برای یادگیرندگان

بسیاری از دانش آموزان ، علی رغم جذاب نبودن تکالیف انها را انجام می دهند .چون این دسته از یادگیرندگان خود را در برنامه های آموزشی  سهیم می دانند .به منظور القاء مفاهیم برنامه های آموزشی به یادگیرندگان ما باید با اهداف آنها آشنا شویم .موضوعات مورد علاقه آنها را بیابیم و سعی کینم آنها را در طراحی برنامه های آموزشی سهیم کنیم.

ایجاد اعتقادات واقع بینانه در یادگیرندگان

این که دانش آموزان از میزان پیشرفت مورد نیاز ، سرعت یادگیری و ریز موارد برنامه آموزشی اطلاع دقیق داشته باشند ، چندان مطلوب نیست و ممکن است ناامیدی و دلزدگی به وجود بیاورد و منظور ازسهیم بودن دخالت در برنامه آموزشی این نیست.بنابراین بهتر است دانش آموزان با درک و فهم طبیعت زبان دوم آشنا شوند و با استفاده از استراتژی های مختلف و شیوه های مطلوب به کمال مورد نظر برسند.

 

نگهداری و حفظ انگیزه

اگر ایجاد انگیزه مستمر و پایدار نباشد ، خستگی و دلزدگی ناشی از فرآیند باعث تسلیم شدن زبان آموز می شود .بنابراین بهتراست  فهرستی از فعالیت های انگیزشی تهیه کرده و به آن عمل کنیم.به عنوان مثال :

الف) افزایش میزان اعتماد به نفس یاد گیرندگان

ب ) ایجاد استقلال فردی در یاد گیرندگان

در این بخش به توضیح موارد فوق می پردازیم.

افزایش میزان اعتماد به نفس یاد گیرندگان

در کلاس هایی که تدریس و سوال و جواب رودررو انجام می شود،‌بهتر است اعتماد به نفس بچه ها را افزایش داد و آن را حفظ کرد.برای حفظ چنین موقعیتی موارد زیر پیشنهاد می شود:

      ×         ایجاد این باور که رقابت بخشی از یاد گیری است

      ×         توسعه دریافت مفاهیم زبان دوم با استفاده از تجارب موفق

      ×         علاقه مند کردن یادگیرندگان با سهیم کردن آنها در برنامه های آموزشی

      ×         استفاده از لغات و عبارت های تشویقی

      ×         ایجاد محیط امن در کلاس با حذف موارد استرس آور در کلاس

ایجاد استقلال فردی در یاد گیرندگان

بسیاری از محققین بر این باورند برای یاد گیری مستقل دادن مسئولیت به یادگیرندگان امری اجتناب ناپذیر است و در یاد گیری بسیار سودمند است.این فرضیه برمبنای روانشناسی

استوار است و معتقد است زیان آموز به یک خود باوری و رضایت شخصی از خود میرسد و زود تر می توان به اهداف دست یافت .برای توسعه استقلال فردی پنج رویکرد معرفی
 می شود:

      ×         رویکرد مبتنی بر منابع که بر تعامل مستقل با مواد درسی تأکید دارد.

      ×         رویکرد مبتنی بر تکنولوژی که بر تعامل مستقل با تکنولوژی آموزشی تأکید دارد.

      ×         رویکرد مبتنی بر یادگیرندگان که بر تغییرات مستقیم رفتاری و روان شناسی یادگیرندگان تأثیر دارد.

      ×         رویکرد مبتنی بر کلاس که بر تغییر روابط بین معلم و دانش آموز تأکید دارد.

      ×         رویکرد مبتنی بر برنامه آموزشی که به کنترل و نظارت طراحی برنامه آموزشی و ارزشیابی توسط یادگیرندگان تأکید دارد.

اگر می خواهیم مطمئن شویم که افراد برای کاری که انجام می دهند ، اهمیت قائلند ، بهتر به آنها حق انتخاب بدهیم و میزان استقلال آنها را بالا ببریم.بنابراین ایجاد انگیزه درونی یا خود انگیزشی مبحثی است که باید به طور معنی داری به آن پرداخت تا حصول اهداف آموزشی میسر شود.از سویی به کار گیری الگوهای فکری مبت و ساختار های اعتقادی برای رسیدن به کمال مطلوب و درگیر ساختن زبان آموز در فرآیند یادگیری ضروری است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







برچسب‌ها:


تاريخ : سه شنبه 7 مرداد 1393برچسب:, | 13:23 | نویسنده : مجید برهانی |

role play ppt

More PowerPoint presentations from mrinal
http://www.slideshare.net/confirm/NjUxODc0NjM7ZDNkZDAzYTRhZjgxOWMwNTEzZDQzNmQ1NjNhZTMyNjU2OGM0ZjY1OQ==/